O prima evaluare a cartii: Francisc Visky – Omul…

Omul evanghelic - exemplarul lui Feri, citit

Notă: Aceasta este, din câte știu, prima evaluare a cărții Omul evanghelic. O explorare a comunităților protestante românești, apărută recent la Polirom. Autorul ei este vechiul meu prieten Francisc Visky, fiul cel mare al pastorului reformat Ferenc Visky. Nu este vorba de o recenzie, ci mai degrabă de o primă impresie, la cald, după finalizarea lecturii. S-ar putea ca Feri să fie surprins de faptul că sunt perfect de acord cu concluzia finală a evaluării sale. Și abia aștept ocazia de a povesti cu el, pe viu, despre aceasta. Iată aici textul lui.

* * *

11 octombrie 2018

Omul…

de Francisc Visky

Cicero, în De natura deorum, cam prin anul 45BC, folosește sintagma „homo religiosus” sintagmă preluată de Eliade după două mii de ani, în excepționala sa carte Sacrul şi profanul.

Apar apoi diverse „adăugiri” la „homo”. În 1938, un istoric olandez, Huizinga, folosește termenul de „ludens”(Homo ludens) accentuând elementul de joc în evoluția culturii.

Elvețianul Max Frisch, publică în 1957, Homo faber (omul creator).

Făcând un salt în timp de 45 de ani, în 2002, Patapievici scrie un eseu consistent despre imposibilitatea omului care, în „recența” sa, nu mai este capabil să treacă peste rudimentarismul său.

Urmează o pleiadă de sintagme formate din termenul „homo” respectiv „omul” cu adjectivul de rigoare, desemnând o calitate dobândită sau pierdută pe parcursul traseului său cultural.

Iată câteva: Homo economicus și Homo communicans în 2008 (Eva Ilouz). Homo oralis, Homo literalis, Homo typographicus, Homo interneticus, în 2012 (Aleksandra Krotoski).

În anul 2015 apare o „istorie” a ceea ce va urma, Homo Deus, un best seller din pana unui profesor cu PhD la Oxford, Youval Noah Harari, cel care a scris și Sapiens.

Iată-ne ajunși în 2018 cu Omul evanghelic, editori D. Dobrincu şi D. Mănăstireanu, prin care participăm la o „explorare a comunităților protestante românești”. Un volum mare care, printr-o abordare pluridisciplinară, prin foarte bogata bibliografie și cu un index de nume generos a pus laolaltă informații esențiale despre minoritatea protestantă autohtonă.

Titlul nu cred că acoperă conținutul! Omul nu poate fi evanghelic decât în măsura în care el însuși este Evanghelia. Trăiește evanghelia, suferă cu evanghelia, moare crucificat ca evanghelie și apoi învie evanghelia, și, desigur învie și El, iar procesul nu se termină aici și acum!

Terminând de citit cartea, am rămas cu convingerea că s-a scris despre omul neevanghelic.

Reclame

Autor: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s